Page 98 - Zmist-n4-2015
P. 98

повітрі (крива 1), так і для значень K C, отриманих на компактних зразках товщи-
                  ною 20 mm у повітрі (крива 2) та водні під тиском 30 MPa (крива 3). Зі збільшен-
                  ням  твердості  експериментальні  значення  K C  і  експериментально-розрахункові
                  K ІC(J) зближуються і за твердості матеріалу НRC 44 (модифікація № 5) плоско
                  деформований стан реалізується на зразках товщиною 20 mm. Таким чином, під
                  час термічних обробок та експлуатації потрібно не допускати перевищення твер-
                  дості сплаву рівня НRC 40.















                                                 Рис. 6. Fig. 6.                                                       Рис. 7. Fig. 7.
                   Рис. 6. Залежності в’язкості руйнування K ІC  у повітрі (1) і водні (2) та порогових значень
                               КІН K IHST  у водні під тиском 30 MPa (3) від розміру зерна.

                  Fig. 6. Dependence of fracture toughness K ІC  in air (1) and hydrogen (2) and threshold SIF K IHST
                               in hydrogen under the pressure of 30 MPa (3) on the grain size.
                  Рис. 7. Залежності в’язкості руйнування K C  від твердості НRC: 1 – K ІC , отримане методом
                     J-інтеграла у повітрі; 2, 3 – K C , отримане на компактних зразках товщиною 20 mm
                                        у повітрі та водні під тиском 30 MPa.
                   Fig. 7. Dependence of fracture toughness K C  on HRC hardness: 1 – K ІC , obtained by J-integral
                         method in air; 2 and 3 –K C , obtained on 20 mm thick compact specimens in air
                                      and hydrogen under the pressure of 30 MPa.

                      ВИСНОВКИ
                      В’язкість  руйнування  сплаву  Ni56Cr17Mo6Nb4  (ХН56МБЮД,  ЕК-62)  за
                  плоско напруженого та плоско деформованого стану у повітрі та водні знижуєть-
                  ся зі зменшенням зерна і зростанням границі текучості та твердості НRC, що дає
                  змогу прогнозувати зміни тріщиностійкості за вимірюваннями твердості поверх-
                  ні деталей під час експлуатації у водні. Оптимальне поєднання високої міцності,
                  пластичності, короткочасної та довготривалої статичної тріщиностійкості у повітрі
                  та водні досягнуто у легованої бором (0,005 mass.%) та цирконієм (0,044 mass.%)
                  модифікації. За випробувань на довготривалу статичну тріщиностійкість на базі
                  100 h встановлено інваріантні характеристики тріщиностійкості – порогові зна-
                                               1/2
                  чення K ІHST рівні 15…35 MPa·m  для різних модифікацій сплаву.
                      РЕЗЮМЕ. Исследовано влияние водорода при давлении до 30 MPa и содержания до
                  20 wppm на прочность, пластичность, малоцикловую долговечность, кратковременную и
                  длительную статическую трещиностойкость пяти модификаций сплава ЭК-62 (ХН56МБЮД),
                  которые  отличаются  способами  металлургического  переплава,  химическим  составом  и
                  режимами термической обработки. Вязкость разрушения в воздухе и водороде снижается
                  с уменьшением зерна и ростом предела текучести и твердости НRC, что позволяет прог-
                  нозировать изменения трещиностойкости по измерениям твердости поверхности деталей
                  в процессе эксплуатации в водороде. Оптимальное сочетание высокой прочности, плас-
                  тичности, кратковременной и длительной статической трещиностойкости в воздухе и во-
                  дороде достигнуто в легированной бором (0,005 mass.%) и цирконием (0,044 mass.%) мо-
                  дификации. При испытаниях на длительную статическую трещиностойкость на базе 100 h

                                                                                          97
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103