Page 7 - 07
P. 7

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 1. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 620.191.33: 620.193
                                ОЦІНЮВАННЯ КІНЕТИКИ РУЙНУВАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ
                                                  ЕКСПЛУАТОВАНОГО ГАЗОПРОВОДУ
                                                                    1
                                                                                          1
                                            Є. І. КРИЖАНІВСЬКИЙ  , Р. С. ГРАБОВСЬКИЙ  ,
                                                                                           2
                                                                             1
                                                          І. Я. ФЕДОРОВИЧ  , Р. А. БАРНА
                            1
                             Національний технічний університет нафти і газу, Івано-Франківськ;
                             2
                               Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів
                    Експериментально підтверджено ефективність аналітично-числової методики оцін-
                    ки кінетики та зміни форми корозійно-втомних тріщиноподібних дефектів під час їх
                    розвитку  в  стінці  трубопроводу.  Запропоновано  розрахунково-експериментальну
                    методику оцінювання умов руйнування газопроводів тривалої експлуатації із ураху-
                    ванням впливу потенційного розвитку експлуатаційних дефектів у заданому середо-
                    вищі  та  деградації  властивостей  металу  труб.  Оцінено  умови  руйнування  тривало
                    експлуатованої труби магістрального газопроводу “Київ–Західна Україна”.
                    Ключові слова: газопровід, корозійно-механічні тріщиноподібні дефекти, корозій-
                    но-втомні тріщини, наскрізні та критичних розмірів тріщини.
                      Газотранспортна  мережа України  становить  38,5  тис.  км.  Під  час  тривалої
                  експлуатації одночасна дія на магістральні газопроводи статичних, циклічних та
                  динамічних навантажень і корозивного середовища [1–4] спричиняє зародження
                  та розвиток корозійно-механічних тріщиноподібних дефектів (виразок і борозе-
                  нок) та корозійно-втомних тріщин, які, здебільшого, розташовані вздовж осі тру-
                  би (рис. 1) [2, 5]. Згідно зі статистикою, під час періодичної діагностики тривало
                  експлуатованих  магістральних  газопроводів  виявляють  близько  5000…6000  та-
                  ких дефектів кожні 100 km довжини. Цим дефектам присвоюють певну категорію
                  та приймають відповідні управлінські рішення [1, 6] щодо їх усунення.
                      Слід зауважити, що обґрунтовують роботоздатність тривало експлуатованих
                  газопровідних систем за допомогою різних підходів до оцінки корозійно-механіч-
                  ної дефектності металу труб [3, 5, 7–11]. Проте чинні методики не враховують кі-
                  нетику поширення таких дефектів, оскільки експлуатація магістральних газопрово-
                  дів у реальному режимі характеризується певною періодичністю та несуттєвою, а в
                  окремих випадках [12] значною, амплітудою зміни робочих тисків [2–4], що може
                  спричинити аварійну ситуацію у результаті їх розвитку [2, 4, 5]. Тому, щоб визна-
                  чити термін виконання ремонтних робіт для усунення дефектів і підвищення дос-
                  товірності розрахункових оцінок залишкової довговічності дефектних газопрово-
                  дів,  необхідно  враховувати  субкритичний  ріст  корозійно-механічних  тріщинопо-
                  дібних дефектів, зумовлений втомою чи корозійною втомою матеріалу під час дов-
                  готривалої дії експлуатаційних умов.
                      Оскільки 75% магістральних газопроводів України експлуатуються понад 30
                  років, то оцінювання виявлених під час технічного діагностування дефектів є ак-
                  туальним.
                      Методика  аналітично-числової  оцінки  кінетики  та  зміни  форми  коро-
                  зійно-механічних тріщиноподібних дефектів під час їх розвитку в стінці тру-
                  бопроводу. Запропонована методика [13] дає змогу прогнозувати особливості роз-

                      Контактна особа: Р. С. ГРАБОВСЬКИЙ, e-mail: hrabovskyy_r@ukr.net
                                                                                          13
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12