Page 13 - Zmist-n2-2015
P. 13

дібно до сплавів Crofer, величина ∆m i/S теж зростає упродовж перших 250 h і різ-
                  ко знижується за наступних 250 h (рис. 6, крива 3). Проте тут окиснення інтен-
                  сивніше, оскільки з середовищем взаємодіє і зовнішня поверхня зразка, і частко-
                  во поверхні пор (рис. 7c), через що величина ∆m i/S зростає, досягаючи максимуму
                  при 250 h, коли приповерхневі пори “заліковуються” оксидною плівкою. Тому за
                  подальшого  витримування  до  1000 h  значення  ∆m i/S  залишається  близьким  до
                  нуля, що свідчить про високу жаростійкість цього матеріалу. Подібне залікову-
                  вання дефектів у матеріалі цього класу зафіксували також інші дослідники, зок-
                  рема,  продемонстровано  [21]  “заліковування”  тріщини  оксидною  плівкою,  яка
                  складається з частинок Al 2O 3 і TiO 2.












                                             Рис. 7. Структура пор у матеріалах варіантів № 1 (a, b),
                                              2 (c) і 3 (d) біля поверхні (a, c, d) і в об’ємі (b) після
                                              витримування при 600°С у повітрі упродовж 1000 h.
                                              Fig. 7. Structure of pores of materials variant № 1 (a, b),
                                               2 (c) and 3 (d) modification near the surface (a, c, d)
                                               and in the bulk of material (b) after exposure at 600°С
                                                             in air for 1000 h.


                      Додаткове легування ніобієм (варіант № 3) посприяло різкому (майже на по-
                  рядок)  зниженню  значення  ∆m i/S  вже  на  початковому  етапі  окиснення  (рис. 6,
                                                                                           2
                  крива 4 проти кривої 3). Після витримування 500 h воно знизилось до 0,013 mg/cm
                  і в подальшому мало змінювалось до кінця випробувань, що зумовлено утворен-
                  ням щільної поверхневої оксидної плівки (рис. 7d). Відомо, що залежно від вміс-
                  ту ніобію жаростійкість титанових сплавів змінюється за параболічним законом
                  [22, 23]. Коли його вміст незначний і в оксидній плівці він знаходиться у твердо-
                  му розчині TiO 2, вона підвищується [23], а зі збільшенням його вмісту, коли до-
                  датково утворюються оксиди TiNb 2O 7 і AlNbO 4, знижується. Ніобій сповільнює
                  масоперенос в окалині і його захисна дія ефективніша, ніж блокувальна плівки
                  Al 2O 3 [23]. Очевидно, саме цей механізм сприяє підвищенню жаростійкості спла-
                  ву Ti 3AlC 2–Nb.
                      Таким чином, у всіх досліджених матеріалах, якщо t ≤ 500 h, протікає попе-
                  реднє окиснення, після чого значення ∆m i/S стабілізується. Для скорочення цього
                  періоду заздалегідь окиснювали матеріал варіанта № 2 при 1200°С упродовж 2 h.
                  Далі при 600°С на всіх етапах випробування зміна величини ∆m i/S не перевищу-
                                2
                  вала 0,05 mg/cm  (рис. 6, крива 5).
                      Встановили, що у вихідному стані всі досліджувані матеріали мають близькі
                                                         6
                  значення електропровідності (1,65…2,7·10  S/m), які є достатньо високими, щоб
                  забезпечити  надійну  роботу  ТОПК. Порівнюючи  отримані результати,  виявили
                  (рис. 8), що матеріали на основі МАХ-фази Ti 3AlC 2 варіантів № 2 і 3 мають вищу
                  міцність у досліджуваних середовищах, ніж сплав Crofer JDA, і слабо чутливі до
                  впливу високої температури і водню (гістограми 1–3). Вони суттєво переважають
                  його  також  за  опором  окиснюванню  після  витримування  при  600°С  упродовж
                  1000 h (гістограми 4). Для ТОПК, зокрема аерокосмічного і автомобілебудівного

                  12
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18