Page 120 - Zmist-n3-2015-new
P. 120

вища. Відомо [7], що з підвищенням його вмісту чутливість конструкційних ста-
                  лей до зародження і поширення корозійних тріщин посилюється, а отже, полег-
                  шується викришування металу. Таким чином, тут проявляється протиборна дія
                  двох  чинників:  позитивна  охолоджувально-змащувальної  рідини  та  негативна,
                  пов’язана з інтенсифікацією корозійно-механічного руйнування. Зазначимо, що
                  водне середовище спричиняє корозійний ріст тріщин у високоміцних сталях за
                  механізмом водневого окрихчування, в тому числі і в матеріалах нафтогазового
                  обладнання [8].

                     Таблиця 2. Розподіл концентрації (%) вуглецю по глибині зміцненого шару
                               та контактна довговічність бігових доріжок зразків
                    Вміст C   на по-  верхні   К-сть   зразків   0,2   Вміст C по глибині загартованого шару (mm)   2,0   вічність,
                                                                                   Довго-
                                                                      1,75
                                    0,4
                                                     1,0
                                                0,8
                                          0,6
                                                                 1,5
                                                           1,25
                                                                                     h
                   0,63   5   0,60  0,53  0,51  0,45  0,40  0,37  0,29  0,21  0,14   0,53
                   0,80   6   0,73  0,60  0,53  0,48  0,42  0,39  0,35  0,29  0,21   0,97
                   0,96   4   0,83  0,75  0,69  0,59  0,55  0,50  0,47  0,41  0,37   2,02
                   1,03   9   0,89  0,82  0,78  0,75  0,67  0,58  0,54  0,47  0,42   2,86
                   1,10   8   0,94  0,88  0,75  0,71  0,64  0,55  0,50  0,45  0,39   2,42
                      Отже,  у  вітчизняному  долотобудуванні  для  проектування  технологічних
                  процесів зміцнення деталей доліт, а також оцінки їх якості доцільний критерій,
                  що характеризує твердість ефективного загартованого цементованого шару. Для
                  підвищення контактної довговічності цапф лап відкритих опор тришарошкових
                  бурових доліт можна рекомендувати хіміко-термічну обробку, яка повинна забез-
                  печити плавний розподіл твердості та концентрації вуглецю від поверхні (HRC
                  60…63 та 0,95…1,1%С) до глибини 1,6…2,2 mm. При цьому на ділянці ефектив-
                  ного цементованого шару (на глибині 1,6…2,2 mm) ці показники повинні стано-
                  вить 51,5 та 0,45…0,55% відповідно.
                      Зазначимо, що для цапф лап, виготовлених зі сталей, що уможливлюють де-
                  формацію і викривлення бігових доріжок після хіміко-термічної обробки, необ-
                  хідна кінцева механічна обробка. Тому товщина загартованого цементованого ша-
                  ру повинна мати припуск на зняття верхніх шарів і перевищувати 2,2 mm. Особ-
                  ливо високої точності у розрахунку параметрів ефективного загартованого цемен-
                  тованого  шару  слід  дотримуватись  під  час  фінішного  механічного  оброблення
                  лезовим інструментом ще до гартування. За цих умов рекомендують застосову-
                  вати сталі, які менш схильні до деформацій та викривлень. Водночас, контролю-
                  ючи прогартовування долотних сталей, а також використовуючи зразки-свідки для
                  оцінювання якості бігових доріжок опор за критерієм, що визначає параметри ефек-
                  тивного цементованого шару за твердістю, вдалося на долотному виробництві (м.
                  Дрогобич) уникнути передчасної відмови опор через їхнє контактне руйнування.
                      Слід поглиблено вивчити роль охолоджувального середовища у контактно-
                  му руйнуванні, щоб зрозуміти вплив на нього характеристик зміцненого шару за
                  розподілом  твердості  та  концентрації  вуглецю.  Для  цього  необхідно  залучати
                  електрохімічні підходи, а стендові випроби на контактну довговічність [6] вико-
                  ристати не тільки, щоб пояснити дію певного середовища на інтенсивність зно-
                  шування бігових доріжок, але і для оцінювання ефективності інгібіторного захис-
                  ту від корозійно-механічного руйнування за контактної втоми. Тут важливо ви-
                  вчити деградацію фізико-механічних властивостей металу під час стендових вип-
                  роб, враховуючи можливу агресивну роль охолоджувального середовища, якщо
                  воно є джерелом наводнювання поверхні [9].
                                                                                         119
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125