Page 96 - 07
P. 96

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 1. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 537.53:539.196
                                    ЕЛЕКТРОХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ПЕО-ПОКРИВІВ
                                  НА МАГНІЄВОМУ СПЛАВІ AZ31, ВИГОТОВЛЕНОМУ
                                                          ЗА РІЗНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ

                                    Г. В. ПОХМУРСЬКА, М. Д. КЛАПКІВ, В. М. ПОСУВАЙЛО,
                                                   М. М. СТУДЕНТ, С. МЮКЛІХ, I. ОЗДЕМІР
                                            1
                                             НУ “Львівська політехніка”;
                             2
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів;
                                      3
                                       Університет ім. Кятіба Челебі, Туреччина;
                            4
                             Західносаксонський університет прикладних наук Цвікау, Німеччина
                    Досліджено структуру та електрохімічні властивості сплаву AZ31, отриманого дво-
                    валковою  прокаткою,  методами  екструдування  та  тіксоформування,  у  вихідному
                    стані  та  з  оксидокерамічними  покривами,  синтезованими  в  електролітній  плазмі.
                    Встановлено, що за різних технологій виготовлення в ньому формуються інтермета-
                    лідні включення Mg 17 (Al, Zn) 12  різних розміру та форми, найбільші з яких перехо-
                    дять  в  оксидокерамічний  ПЕО-покрив  та  відіграють  роль  катодів  під  час  корозії.
                    Сплав, виготовлений методом тіксоформування, має найвищі електрохімічні харак-
                    теристики у вихідному стані і з покривами. Незалежно від способу отримання листів
                    плазмоелектролітні оксидні покриви підвищують корозійну тривкість сплаву на 2–3
                    порядки.
                    Ключові  слова:  магнієвий  сплав  AZ31,  плазмоелектролітне  оксидування  (ПЕО),
                    корозійні властивості, оксидокерамічні покриви.
                      Магнієві сплави – перспективні матеріали в машинобудуванні. Заміна стале-
                  вих та алюмінієвих деталей на магнієві дасть змогу зменшити масу автомобілів
                  на 124…227 kg, а отже, знизити на 15…30% споживання пального і викиди вуг-
                  лекислого газу [1]. Донедавна їх використовували в малих кількостях, що зумов-
                  лено високою ціною та нестабільними механічними властивостями листів після
                  пластичного  деформування.  Сучасні  процеси  лиття  та  гарячої  обробки  дають
                  можливість зберегти стабільну температуру лиття і повторюваність механічних
                  характеристик сплавів. Їх застосування в промисловості і, зокрема, в автомобіле-
                  будуванні, залежить від опору корозійному руйнуванню, оскільки магній є хіміч-
                  но активним матеріалом, схильним під час контакту з іншими металами до анод-
                  ного розчинення. Недоліком Mg–Al–Zn сплавів є мікророзсипчастість, яка вини-
                  кає під час виготовлення. У корозивних середовищах такі ділянки стають місця-
                  ми локальних корозійних пошкоджень. Для найпоширеніших сплавів розроблено
                  шкалу  мікророзсипчастості  [2].  Магнієві  сплави  мають  від’ємніший,  ніж  інші
                  конструкційні  метали,  стандартний  електродний  потенціал,  тому  в  корозивних
                  середовищах суттєву негативу роль відіграє їх контакт з іншими металами. Неме-
                  талеві та інтерметалічні включення спричиняють гальванічний ефект [3, 4].
                      Через це необхідно підвищити корозійну тривкість цих сплавів в умовах екс-
                  плуатації  і  розробити  нові  технології  їх  виготовлення  та  методи  захисту.  Для
                  цього застосовують захисні покриви. Використання гальванічних та металізацій-
                  них покривів тут обмежене, оскільки через виникнення пор чи пошкоджень вони
                  стають  катодами  відносно основного металу, що спричиняє швидке руйнування

                      Контактна особа: Г. В. ПОХМУРСЬКА, e-mail: pokhmurska@lp.edu.ua
                  102
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101