Page 81 - Zmist-n3-2015-new
P. 81
рок 2 і Т він проявляється на початку середньоамплітудної ділянки діаграми
(рис. 5а, b): при DK = 12 МPа m – для середньоміцної сталі і DK = 10 МPа m –
для високоміцної. За таких значень DK тут швидкість росту втомної тріщини V 12
зростає у 2,9 рази, а V 10 – у 2,4 рази, у той час як на решті середньоамплітудної
ділянки це пришвидшення зростає в 1,7 і 1,4 рази відповідно.
Рис. 5. Діаграми швидкостей росту втомної макротріщини сталей марок 2 (а), Т (b)
та ГС (c) за випробувань у повітрі ( ) та корозивному середовищі ( ).
Fig. 5. Fatigue crack growth rates in grade 2 (а), grade T (b) and graphitized (c) steels
in air ( ) and in corrosion environment ( ).
Мікрофрактографічний аналіз засвідчив, що мікромеханізми росту втомної
тріщини у корозивному середовищі для усіх сталей (рис. 6) мало відрізняються
від спостережуваних у повітрі.
Рис. 6. Мікрофрактограми зразків сталей марок 2 (а), Т (b) та ГС (c)
після корозійно-втомного випробування за низьких амплітуд навантаження.
Fig. 6. Microfractographs of specimens of grade 2 (а), grade T (b) and graphitized (c) steels
after corrosive-fatigue tests under low-amplitude loading.
Для середньоміцної сталі марки 2 відкольні фасетки проявляються чіткіше, а
слідів корозії більше (рис. 6а) порівняно з відповідними зламами сталі марки Т
(рис. 6b), що підтверджує дещо сильніший вплив корозивного середовища на
циклічну тріщиностійкість середньоміцної сталі. В зламах ГС вони взагалі від-
сутні (рис. 6c).
ВИСНОВКИ
Виявлено, що за умов екстрених гальмувань, коли в зоні контакту суттєво
підвищується температура матеріалу, для сталей залізничних коліс типу КП-Т та
КП-2 створюються сприятливіші умови для утворення дефектів типу повзун на
поверхні кочення, ніж для графітизованої. Встановлено, що на відміну від тради-
ційних колісних сталей, за низьких кліматичних температур (до –40°С) графіти-
80