Page 81 - Zmist-n3-2015-new
P. 81

рок  2  і  Т  він  проявляється  на  початку  середньоамплітудної  ділянки  діаграми
                  (рис. 5а, b): при DK = 12 МPа m  – для середньоміцної сталі і DK = 10 МPа m  –
                  для високоміцної. За таких значень DK тут швидкість росту втомної тріщини V 12
                  зростає у 2,9 рази, а V 10 – у 2,4 рази, у той час як на решті середньоамплітудної
                  ділянки це пришвидшення зростає в 1,7 і 1,4 рази відповідно.




















                     Рис. 5. Діаграми швидкостей росту втомної макротріщини сталей марок 2 (а), Т (b)
                           та ГС (c) за випробувань у повітрі ( ) та корозивному середовищі ( ).
                      Fig. 5. Fatigue crack growth rates in grade 2 (а), grade T (b) and graphitized (c) steels
                                      in air ( ) and in corrosion environment ( ).

                      Мікрофрактографічний аналіз засвідчив, що мікромеханізми росту втомної
                  тріщини у корозивному середовищі для усіх сталей (рис. 6) мало відрізняються
                  від спостережуваних у повітрі.










                           Рис. 6. Мікрофрактограми зразків сталей марок 2 (а), Т (b) та ГС (c)
                        після корозійно-втомного випробування за низьких амплітуд навантаження.
                    Fig. 6. Microfractographs of specimens of grade 2 (а), grade T (b) and graphitized (c) steels
                                 after corrosive-fatigue tests under low-amplitude loading.

                      Для середньоміцної сталі марки 2 відкольні фасетки проявляються чіткіше, а
                  слідів корозії більше (рис. 6а) порівняно з відповідними зламами сталі марки Т
                  (рис.  6b),  що  підтверджує  дещо  сильніший  вплив  корозивного  середовища  на
                  циклічну тріщиностійкість середньоміцної сталі. В зламах ГС вони взагалі від-
                  сутні (рис. 6c).
                      ВИСНОВКИ
                      Виявлено, що за умов екстрених гальмувань, коли в зоні контакту суттєво
                  підвищується температура матеріалу, для сталей залізничних коліс типу КП-Т та
                  КП-2 створюються сприятливіші умови для утворення дефектів типу повзун на
                  поверхні кочення, ніж для графітизованої. Встановлено, що на відміну від тради-
                  ційних колісних сталей, за низьких кліматичних температур (до –40°С) графіти-

                  80
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86