Page 77 - Zmist-n3-2015-new
P. 77

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 3. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 539.43:669.018.294
                     ВПЛИВ ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ФАКТОРІВ НА РОБОТОЗДАТНІСТЬ
                                                                ГРАФІТИЗОВАНОЇ СТАЛІ

                                                В. В. КУЛИК, І. М. АНДРЕЙКО, В. І. ВАВРУХ
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів
                    Порівняно закономірності впливу високих (до 800°С) і низьких (до –40°C) темпера-
                    тур та корозивного середовища на механічні характеристики графітизованої сталі і
                    відомих колісних марок 2 і Т. Виявлено, що зниження температури аустенітизації і
                    стрімке зростання високотемпературної  пластичності сталей забезпечують сприят-
                    ливіші умови для утворення дефектів типу повзун на поверхні кочення залізничних
                    коліс.  Встановлено,  що  графітизована  сталь  за  низьких  температур  (до  –40°C)  не
                    схильна до низькотемпературного окрихчення, а корозивне середовище не впливає
                    на її циклічну тріщиностійкість.
                    Ключові слова: графітизована сталь, колісна сталь, висока і низька температури,
                    корозивне середовище, міцність, пластичність, циклічна тріщиностійкість.
                      Інтенсифікація залізничних перевезень пов’язана зі зростанням швидкостей
                  для пасажирського і тоннажності для вантажного рухомих складів, що ставить
                  нові  вимоги  до  конструкційних  матеріалів,  зокрема,  до  їх  міцності  і  в’язкості
                  руйнування,  а  також  опірності  впливу  експлуатаційних  факторів.  Однією  з  ос-
                  новних  причин  виходу  з  ладу  рухомого  складу  залізничного  транспорту  стало
                  понаднормове  зношування  та  пошкодженість  (повзуни  і  вищербини)  поверхні
                  кочення суцільнокатаних коліс, через що суттєво підвищилися витрати на утри-
                  мання вантажних вагонів [1, 2]. Повністю усунути зношування і дефекти в зоні
                  контакту колесо–рейка неможливо, проте знизити його інтенсивність можна шля-
                  хом вдосконалення профілю поверхні кочення колеса, оптимізації співвідношен-
                  ня твердості колеса і рейки, а також підвищуючи зносотривкість і тріщиностій-
                  кість колісних сталей [3].
                      Перспективними для виробництва високоміцних залізничних коліс видають-
                  ся графітизовані сталі (ГС). Завдяки включенням графіту вони повинні збільшити
                  основні  ресурсні  характеристики  колісної  сталі:  зносотривкість  за  достатнього
                  рівня циклічної тріщиностійкості, теплопровідність і термотривкість [4], що зни-
                  зить пошкоджуваність поверхні кочення залізничних коліс, тобто продовжить їх
                  термін експлуатації [3]. Дані про вплив експлуатаційних факторів (зокрема, висо-
                  ких і низьких температур та корозивного середовища) на роботоздатність ГС у
                  літературі практично відсутні. Мета дослідження – порівняти зміну механічних
                  характеристик ГС і відомих колісних сталей залежно від температури випробу-
                  вання та впливу корозивного середовища.
                      Матеріал і методики. Вивчали доевтектоїдну ГС (0,60 mass.% С; 0,90 Mn;
                  1,0  Si;  1,0  Cu;  0,15  Al)  після  відпалу  на  зернистий  перліт,  яку  порівнювали  з
                  відомими колісними сталями марок 2 і Т після гартування і відпуску [5–7].
                      Короткочасну міцність і пластичність визначали на п’ятикратних циліндрич-
                  них зразках з діаметром робочої частини 3 mm за температур від 20 до 800°С.


                      Контактна особа: В. В. КУЛИК, e-mail: kulyk@ipm.lviv.ua

                  76
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82