Page 47 - Zmist-n4-2015
P. 47

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 4. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 620.191.33
                                    ОЦІНЮВАННЯ ДОВГОВІЧНОСТІ ТРУБОПРОВОДУ
                                 З ВНУТРІШНІМ ДЕФЕКТОМ ЗА ТРАНСПОРТУВАННЯ
                                                     ВОДЕНЬВМІСНОГО СЕРЕДОВИЩА

                                                                                О. Л. БІЛИЙ
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів

                    Запропоновано  метод оцінювання  довговічності  трубопровідних  систем  з  еліптич-
                    ним  внутрішнім  дефектом  за  транспортування  воденьвмісного  середовища.  Вико-
                    ристано критерії механіки руйнування для аналізу дефектів, що базуються на визна-
                    ченні безпечної та недопустимої глибин тріщиноподібного дефекту, а також на ос-
                    нові показника опірності елемента конструкції росту тріщини, який характеризуєть-
                    ся швидкістю зміни коефіцієнта інтенсивності напружень біля вершини тріщини під
                    час її росту в конструктивному елементі. Наведено приклади оцінювання довговіч-
                    ності живильних трубопровідних систем за внутрішнього тріщиноподібного дефекту.
                    Ключові слова: трубопровідні системи, воденьвмісні середовища, тріщиноподібні
                    дефекти,  коефіцієнти  інтенсивності  напружень,  показник  опірності  елемента
                    конструкції росту тріщини, пороговий і критичний розміри тріщини, довговічність
                    елемента конструкції.
                      На сьогодні доволі гостро стоїть проблема впливу воденьвмісного середови-
                  ща на сталеві трубопровідні системи через широке використання таких об’єктів
                  під час транспортування водню та воденьвмісних середовищ. За останнє десяти-
                  річчя помітно зросла кількість різноманітних публікацій у міжнародних та й віт-
                  чизняних виданнях [1–3] на цю тематику. Під час експлуатації на трубопровідні
                  системи  впливає  сумісна  дія  механічних  навантажень  і  воденьвмісних  середо-
                  вищ, що призводить до розвитку пошкоджуваності та виникненню тріщиноподіб-
                  них  дефектів  різної  форми  та  геометрії,  що  збільшує  ймовірність  руйнування
                  об’єкта. Ці процеси також підсилюються через забруднення довкілля, яке спри-
                  чиняє появу в робочому середовищі нерегламентованих техногенних домішок та
                  додаткового  непрогнозованого  утворення  тріщиноподібних  дефектів  у  відпові-
                  дальних  конструкціях  [4, 5].  Це зумовлено погіршенням  якості водопостачання
                  теплоелектростанцій (ТЕС), що найвідчутніше поблизу промислових центрів че-
                  рез  потрапляння  в  середовище  різноманітних  відходів  виробництва,  внаслідок
                  чого забруднюються водоносії.
                      Нижче  на  прикладі  живильних  трубопроводів  енергоблоків  закритичного
                  тиску  ТЕС  різних  типорозмірів  (526×50;  467×45;  405×40 mm),  виготовлених  зі
                  сталі 16ГС, з тріщиноподібними дефектами різної конфігурації, дослідили їх без-
                  печну експлуатацію за впливу техногенних органічних домішок, який моделю-
                  ється  різною  об’ємною  концентрацією  водню  в  металі  С Н(n)  (1,97;  2,07;  2,20;
                  2,47 ppm).  Науковим  інструментарієм  для  дослідження  пошкоджень  є  механіка
                  руйнування матеріалів [6] поряд з неруйнівними методами моніторингу об’єктів,
                  за допомогою яких можна зареєструвати, а потім шляхом математичного моде-
                  лювання відтворити конфігурацію існуючих дефектів.


                      Контактна особа: О. Л. БІЛИЙ, e-mail: bilorestl@gmail.com

                  46
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52