Page 50 - Zmist-n4-2015
P. 50

a  fc  da
                                     N  fc  =  ∫
                                 a th  F ( KD  I  )
                                  a *  da
                              * ∫
                  або               N =    ,              (3)
                                 a th  F ( KD  I )
                  границями інтегрування яких є раніше
                  визначені  характеристичні  глибини
                  тріщиноподібного дефекту, то необхід-   Рис. 2. Визначення характеристичного
                  но  визначати  граничне  значення  кіль-  розміру тріщиноподібного дефекту (a/t) .
                                                                                          *
                  кості  циклів  навантаження  N  =  N fc  та
                  N = N . Досягається глибина тріщино-    Fig. 2. Determination of characteristic size
                        *
                  подібного дефекту, внаслідок якої мо-        of a crack-like defect (a/t) .
                                                                                   *
                  же  зруйнуватися  конструктивний  еле-
                  мент, за характеристичного значення глибини a , оскільки воно суттєво менше
                                                               *
                  від  a fc,  а  отже,  визначати  довговічність  конструктивного  елемента  будемо  за
                  N = N .
                       *
                      На рис. 3 зображено залежності кількості циклів навантаження, які можуть
                  призвести до початку руйнування конструктивного елемента, від об’ємної кон-
                  центрації водню в металі C H(n).
                     Рис. 3. Залежність кількості циклів
                       навантаження N  від об’ємної
                                     *
                        концентрації водню в металі
                         для різних трубопроводів:
                    1 – 526×50; 2 – 467×45; 3 – 405×40 mm.
                   Fig. 3. Dependence of a number of loading
                      cycles N  on volume concentration
                             *
                   of hydrogen in metal for various pipelines:
                    1 – 526×50; 2 – 467×45; 3 – 405×40 mm.

                      Як бачимо, найнесприятливішим для досліджуваних трубопровідних систем
                  є середовище з об’ємною концентрацією водню в металі C H(n)= 2,2 ppm. Також
                  спостерігали, коли зі зростанням об’ємної концентрації водню до цього значення
                  характеристична кількість циклів навантаження N  спадає до мінімального зна-
                                                                *
                  чення, а потім помітний незначний ріст цього параметра в усіх розглядуваних ви-
                  падках. Таким чином, можна стверджувати, що під час транспортування водню
                  за його об’ємної концентрації в металі C H(n)=2,2 ppm необхідний посилений конт-
                  роль за еліптичними тріщиноподібними дефектами в стінці трубопроводу.

                      ВИСНОВКИ
                      Запропоновано методику оцінювання довговічності трубопровідних систем з
                  тріщиноподібним  дефектом  у  стінці  трубопроводу  за  транспортування  водень-
                  вмісних  середовищ.  Для  оцінки  довговічності  визначено  три  характеристичні
                  значення глибини тріщини, причому два з них встановлено з експериментальних
                  результатів, а третє – з розрахункової моделі. Показано суттєву залежність пара-
                  метра а  від співвідношення R/t для наведених тріщиноподібних еліптичних де-
                         *
                  фектів у стінці трубопроводу. За результатами оцінки довговічності досліджува-
                  ного елемента конструкції визначено найнесприятливіше воденьвмісне середови-
                  ще для системи “сталь 16ГС–воденьвмісне середовище”.



                                                                                          49
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55