Page 69 - Zmist-n5-2015
P. 69

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 5. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 621.642.39:620.193:620.17
                         КОРОЗІЯ ТА КОРОЗІЙНО-МЕХАНІЧНЕ РУЙНУВАННЯ СТАЛІ
                                                             РЕЗЕРВУАРА СИРОЇ НАФТИ
                                                       1
                                                                                          1
                                                                       1
                                       Д. Ю. ПЕТРИНА  , В. М. ГОГОЛЬ  ,  Ю. Д. ПЕТРИНА  ,
                                                                                           1
                                                                   2
                                                      О. І. ЗВІРКО  , Ю. М. НИКИФОРЧИН
                           1
                             Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу;
                             2
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів
                    Встановлено  вплив  тривалої  експлуатації  сировинного  нафтового  резервуара
                    РВС-1000  на  корозійну  тривкість,  опір  корозійно-механічному  руйнуванню  та
                    схильність до крихкого руйнування сталі Ст3сп різних ділянок стінки та дна кон-
                    струкції. Найгірші характеристики властиві металу, який упродовж експлуатації по-
                    стійно контактував з підтоварною чи конденсованою водою. Проаналізовано агре-
                    сивну дію підтоварних вод надвірнянської та рожнятівської нафт, які використову-
                    ють на ПАТ “Нафтохімік Прикарпаття”, на корозію і тріщиностійкість сталі.
                    Ключові слова: тривала експлуатація, корозія, резервуар, деградація, сира нафта,
                    підтоварна вода.
                      Упродовж останніх років особлива увага приділяється забезпеченню належ-
                  ного функціонування великоємних нафтосховищ та спорудженню нових для під-
                  вищення енергетичної безпеки створенням стратегічного резерву нафти та наф-
                  топродуктів. Значний відсоток нафтових резервуарів, що експлуатуються в Ук-
                  раїні, вже відпрацював свій проектний ресурс, тому кількість аварій на резервуа-
                  рах щороку зростає [1]. Основною причиною погіршення їх експлуатаційних ха-
                  рактеристик є корозія, оскільки резервуари, зазвичай, виготовляють з корозійно
                  уразливих вуглецевих сталей.
                      Сталевий циліндричний вертикальний резервуар типу РВС з відносно тонки-
                  ми стінками особливо небезпечний об’єкт, у першу чергу через корозійні проце-
                  си на внутрішній поверхні, що спричиняють стоншення його стінок, глибокі ви-
                  разки та корозійно-механічне руйнування [1–4]. Хоч нафту можна вважати коро-
                  зійно неактивною, проте деякі її складники можуть інтенсифікувати корозію та
                  корозійно-механічне руйнування, коли перейдуть у водну фазу, яка збирається на
                  дні резервуара та конденсується на його внутрішній поверхні вище рівня нафто-
                  продуктів та на покришці [5]. Ці середовища можуть також слугувати джерелом
                  наводнювання  сталі  в  об’ємі  стінки  і  тоді  її  стан  зазнаватиме  експлуатаційних
                  змін вже через сумісну дію робочих напружень і водню [6]. Дослідження остан-
                  ніх  років  показують,  що  пластичний  у  вихідному  стані  такий  метал  внаслідок
                  експлуатаційної деградації стає схильним до корозійного і водневого розтріску-
                  вання та корозійної втоми [7–9]. Тому вивчення корозійних і корозійно-механіч-
                  них властивостей сталей тривало експлуатованих нафтових резервуарів, зокрема,
                  з урахуванням агресивної дії окремих складників нафти, важливе для прогнозу-
                  вання  їх  довговічності.  Зазначимо  також,  що  такі  дослідження  можна  вважати
                  модельними і для розуміння механізму експлуатаційної деградації сталей, пов’я-
                  заного з корозійними процесами на внутрішній поверхні нафтопроводів [10].

                      Контактна особа: В. М. ГОГОЛЬ, e-mail: gogol2612@gmail.com


                  68
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74