Page 135 - 07
P. 135

ня дисперсних фаз оксидів NbO, NbO 2, Nb xTi yAl zO k, TiNb 2O 7, Ti 0,4Al 0,3Nb 0,3O 2, які ар-
                  мують  поверхневий  шар  сплаву.  Вперше  запропоновано  спосіб  поверхневого  зміц-
                  нення таких ніобій-титанових сплавів, який полягає у комбінуванні хіміко-термічної
                  обробки  із  формуванням  поверхневого  насиченого  киснем  композиційного  шару,
                  який складається з включень складних оксидів типу рутилу Ti(Nb, Al, V)O 2 у матри-
                  ці. Такий газонасичений шар з вмістом 40…50 vol.% оксидних включень підвищує в
                  ~5 разів зносотривкість сплаву. Вперше виявлено, що композиційний оксидний шар
                  захищає поверхню сплаву від зношування за присутності водню. Як після електролі-
                  тичного  наводнювання,  так  і  в  газоподібному  водні  коефіцієнт  тертя  оксидованого
                  сплаву знижується у 2,5…4 рази. Описано механізм зношування оксидованого шару
                  й  встановлено,  що  поверхня  тертя  характеризується  почерговою  зміною  крихкого
                  руйнування оксидних включень і пластичною деформацією матриці. Зроблені прак-
                  тичні рекомендації й запропоновані режими хіміко-термічної обробки сплавів систе-
                  ми Nb–Ti для поліпшення їх експлуатаційних характеристик, зокрема, зносотривкості
                  поверхні деталей газових турбін.
                      Р. В. Проскурняк (ФМІ НАН України, Львів). Розроблення способів карбоні-
                  трування  титанових  сплавів  для  підвищення  корозійної  тривкості.  Розроблено
                  способи  термодифузійного  карбонітрування  титанових  сплавів  у  вуглецьазоткисне-
                  вмісному  середовищі,  які  забезпечують  формування  поверхневих  функціональних
                  шарів заданого складу за температур 750…850°С (Патент України № 53075). Вста-
                  новлено ефективність термодифузійного карбонітрування для підвищення опору ко-
                  розії в агресивних середовищах концентрованих неорганічних кислот (20%-ий вод-
                  ний розчин HCl, 40 та 80%-ні водні розчини H 2SO 4, H 3PO 4). Показано, що швидкість
                  корозії титану з карбонітридними шарами на два порядки нижча порівняно з нітрид-
                  ними та карбідними шарами. Вперше встановлено, що підвищення концентрації кис-
                  ню у газовій компоненті насичувального середовища до 0,05…0,4 vol.% за подачі азоту
                  висхідним потоком через вуглецевмісний порошок інтенсифікує взаємодію через па-
                  рогазову  фазу  й  дозволяє  формувати  поверхневі  карбонітридні  шари  на  титанових
                  сплавах за температур 750…850°С. Встановлено, що використання як активатора кар-
                  бонату натрію Na 2СO 3 у 7%-ій концентрації збільшує кількість вуглецевої компонен-
                  ти у складі карбонітриду (TiC 0,63N 0,37 ®  TiC 0,68N 0,32), що забезпечує підвищення коро-
                  зійної тривкості у 40%-му водному розчині H 2SO 4 у 2 рази. Встановлено, що термо-
                  дифузійне карбонітрування сплаву ВТ14 з формуванням на поверхні плівки карбоніт-
                  риду (3…5 mm) та дифузійного перехідного шару твердого розчину (40…60 mm) за-
                  безпечують підвищення корозійної тривкості за мінімальної втрати втомної міцності
                  (до 4…9%).
                      П. В. Гладиш (ПП “Енергоконтакт”). Розроблення методів оцінювання струк-
                  турно-механічної пошкоджуваності сталей 12Х1МФ і 15Х1М1Ф та залишкового
                  ресурсу згинів тривало експлуатованих парогонів ТЕС. Встановлено нові законо-
                  мірності між параметрами мікроструктури, міцністю і циклічною тріщиностійкістю
                  та  фізико-хімічними  властивостями  (коерцитивна  сила,  швидкість  репасивації)  ста-
                  лей 12Х1МФ і 15Х1М1Ф парогонів ТЕС після довготривалої експлуатації. Вперше
                  виявлено, що зміна фізико-механічних властивостей деградованих сталей парогонів
                  зумовлена мікроспотворенням кристалічної ґратки, зменшенням розміру субзерен у
                  1,5…1,7 рази і зростанням залишкових напружень ІІ роду в 2…3 рази, що спричиняє
                  міжзеренний мікромеханізм руйнування сталей вздовж ланцюжків пор і міжфазних
                  меж “карбід–матриця” і “неметалеве включення–матриця” та ріст коерцитивної сили
                  металу.  Показано,  що  стандартні  механічні  характеристики,  передбачені  чинними
                  нормативними документами для оцінки ресурсу металу парогонів, виявляють слабку
                  чутливість  до  структурно-механічного  стану  деградованих  теплотривких  сталей.
                  Вперше  встановлено,  що  внаслідок  експлуатаційної  деградації  структури  сталей
                  12Х1МФ і 15Х1М1Ф суттєво понижується опір зародженню втомної тріщини: порів-
                  няно із зоною стиску втомна довговічність у зоні розтягу на стадії зародження макро-
                  тріщини для сталі 12Х1МФ зменшується у 5,3 рази, а для сталі 15Х1М1Ф у 4,8 рази.


                                                                                         141
   130   131   132   133   134   135   136   137   138