Page 79 - Zmist-n2-2015
P. 79

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 2. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 539.375
                                 ВПЛИВ СТИСКАЛЬНИХ ЗАЛИШКОВИХ НАПРУЖЕНЬ
                                 НА ПОШИРЕННЯ ЗСУВНИХ ПОВЕРХНЕВИХ ТРІЩИН
                                                               У ЗАЛІЗНИЧНИХ РЕЙКАХ

                             О. П. ДАЦИШИН, Г. П. МАРЧЕНКО, А. Ю. ГЛАЗОВ, А. Б. ЛЕВУС
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів

                    Досліджено вплив поздовжніх стискальних залишкових напружень на пружний стан
                    головки залізничної рейки, пошкодженої поверхневою тріщиною, в умовах контакту
                    кочення.  Для  цього  розв’язано  двовимірну  контактну  задачу  теорії  пружності  для
                    півплощини з крайовою тріщиною, береги якої контактують з тертям під дією рухо-
                    мого  герцівського  навантаження  на  краю  півплощини  і  рівномірного  одновісного
                    стиску на нескінченності. Обчислено коефіцієнти інтенсивності напружень і побу-
                    довано  карти  контактування  берегів  тріщини  для  різних  значень  експлуатаційних
                    параметрів, характерних для системи колесо–рейка. Виявлено найнебезпечніші орі-
                    єнтації тріщини, схильної до розвитку у зоні стиску за механізмом поперечного зсуву.
                    Ключові  слова:  тріщина,  контактна  задача,  тертя,  герцівське  навантаження,
                    залишкові напруження, сингулярні інтегральні рівняння, коефіцієнти інтенсивності
                    напружень.
                      Під час експлуатації технічної пари колесо–рейка часто руйнуються поверх-
                  ні кочення залізничних рейок. При цьому суттєвий вплив на цей процес мають
                  поздовжні залишкові напруження (ЗН), які виникають у рейках. За експлуатації
                  рейки у приповерхневому шарі поверхні кочення з’являються локальні пластичні
                  деформації, що призводить до механічного зміцнення в цій ділянці головки рей-
                  ки. Внаслідок цього ЗН, які спочатку – після виготовлення рейки – здебільшого
                  були розтягальними, стають стискальними і біля самої поверхні досягають мак-
                  симального значення [1, 2].
                      На сьогодні на залізницях Європи у близько 30% випадків причиною заміни
                  рейок є тріщиноподібні дефекти в головці [3]. Тому для рейки в умовах контакт-
                  ної втоми кочення і за наявності ЗН особливо небезпечними є поверхневі тріщи-
                  ни, які поширюються в її головці. Однак сукупний вплив контактних і ЗН на нап-
                  ружений стан в околі таких дефектів вивчено недостатньо [4–8]. При цьому за-
                  лізничну  рейку  моделювали  півплощиною,  дію  колеса  на  рейку  –  герцівським
                  контактним навантаженням, а вплив ЗН – рівномірним розтягом/стиском на не-
                  скінченності [4, 5], масовими силами [6, 7] або зоною пластичності [8].
                      Раніше  аналогічні  дослідження  виконали  також  автори  цієї  роботи  [9–12].
                  Однак  випадок  контакту  з  тертям  берегів  тріщини,  яка  поширюється  в  умовах
                  стиску, не розглядали. Нижче, продовжуючи ці дослідження, розв’язано контакт-
                  ну задачу теорії пружності для півплощини з крайовою тріщиною з врахуванням
                  тертя між її берегами під дією рухомого герцівського навантаження і стискаль-
                  них ЗН. Виявлено орієнтації тріщини, найсприятливіші для її розвитку за меха-
                  нізмом поперечного зсуву.
                      Формулювання задачі та її сингулярні інтегральні рівняння. Замість по-
                  шкодженої поверхневим тріщиноподібним дефектом залізничної рейки у двови-

                      Контактна особа: Г. П. МАРЧЕНКО, e-mail: mhp@ipm.lviv.ua

                                                                                          83
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84