Page 82 - Zmist-n2-2015
P. 82

яна в ітераційному процесі, коли k = 0, 1, 2, … . За нульове наближення  T 0 ( )x
                                                                                          1
                  (k = 0) вибрали дотичні напруження в суцільній півплощині на лінії тріщини під
                  дією зовнішнього навантаження, а наступні наближення  T  ( )x  (k = 1, 2,…) від-
                                                                       k  1
                  повідають значенням дотичних контактних напружень на берегах тріщини.
                      Числові  результати  та  їх  обговорення.  Виконано  числове  дослідження
                  КІН зсувного типу K II та їх розмаху ∆K II = maxK II(λ) − minK II(λ) за цикл кочення
                  (під час одного проходження контактного навантаження вздовж краю півплощи-
                  ни), а також побудовано карти контактування берегів тріщини впродовж циклу.
                  Головну увагу приділено вивченню сукупного впливу герцівського навантаження
                  та ЗН на параметр ∆K II, який контролює ріст тріщини в зоні контакту (стиску) за
                  механізмом поперечного зсуву. Досліджено залежність цього параметра від орі-
                  єнтації тріщини.
                      Розрахунки здійснювали для крайової довільно орієнтованої тріщини з від-
                  носною довжиною ε = l/a = 0,3, кут орієнтації b якої змінювали від 20° до 165°.
                  Експлуатаційні параметри для системи колесо-рейка обрали такі: максимальний
                  герцівський  тиск  p 0 = 1100 MPa  [1, 16],  довжина  ділянки  контакту  2a = 14 mm,
                  стискальні ЗН p r = 175 MPa [2], коефіцієнт тертя проковзування в контакті кочення
                  f s = 0,1 та коефіцієнт тертя між берегами тріщини в рейці  f c = 0,1; 0,3 і 0,5.
                      Досліджували випадок, коли контактне навантаження знаходиться у безпо-
                  середній близькості до гирла тріщини (-2,0 ≤ λ ≤ 1,0). Тоді прийняли, що під дією
                  герцівського навантаження і стискальних ЗН береги тріщини будуть контактува-
                  ти по всій її довжині. У такому разі для знаходження зон проковзування і защем-
                  лення берегів тріщини з контактуючими берегами застосували такий алгоритм.
                  Спочатку, припускаючи, що береги тріщини контактують без защемлення, роз-
                  в’язуємо СІР (14), в якому τ Î L, тобто τ змінюється по усьому контуру тріщини.
                  На основі розв’язку такої задачі знаходимо контактні напруження на контурі L і
                  визначаємо ділянки, на яких виконується додаткова умова (9). Крайні точки цих
                  ділянок визначають у першому наближенні межі зон защемлення берегів тріщи-
                  ни. І якщо вони існують, враховуємо це для побудови другого наближення. Та-
                  ким чином, приходимо до ітераційного процесу, який обриваємо за досягнення
                  потрібної точності.
                      На практиці поверхнева тріщина в головці рейки здебільшого розвивається
                  під кутом  10°…30°  у напрямку, протилежному до дії дотичних контактних зу-
                  силь [1, 16, 17]. Щоб проілюструвати, що відбувається з пологою тріщиною в зо-
                  ні стиску за сукупної дії герцівського навантаження та ЗН, для прикладу вибрали
                  середнє значення кута 20°, яке відповідає орієнтації b = 180°-20°= 160°. І для та-
                  кої тріщини побудували карти контактування її берегів та обчислили КІН K II під
                  час переміщення контактного навантаження в околі її гирла (рис. 2, 3).


                                                           Рис. 2. Карти контактування берегів
                                                             тріщини під час переміщення
                                                         герцівського навантаження за наявності
                                                         залишкових напружень; f s  = 0,1; b = 160°;
                                                         ε = l/a = 0,3;    – проковзування берегів
                                                          тріщини з тертям;    – защемлення.
                                                         Fig. 2. Maps of crack faces contact during
                                                          Hertzian load movement at given residual
                                                               stresses; f s  = 0.1; b = 160°;
                                                           ε = l/a = 0.3;    – slip with friction
                                                               of crack faces;    – stick.


                  86
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87