Page 80 - Zmist-n2-2015
P. 80

мірному формулюванні розглянемо пружну півплощину з крайовою прямоліній-
                  ною довільно орієнтованою тріщиною (рис. 1). Півплощину віднесемо до систе-
                  ми координат xOy, вісь Ox якої збігається з краєм півплощини, а початок O – з
                  гирлом тріщини. Саму тріщину віднесемо до локальної системи координат x 1O 1y 1
                  з початком у гирлі. Контактний тиск колеса на рейку моделювали однонапрямле-
                  ним  повторним поступальним  переміщенням  уздовж  краю  півплощини  (справа
                  наліво) герцівських контактних зусиль з дотичною складовою
                                                                    2
                           s ( )x = - (1 if+  s ) ( )p x  = p- 0 (1 if+ s ) a 2  (x-  x - ) / ,a  x  x -  a £,   (1)
                                                                  0
                                                                              0
                  де f s – коефіцієнт тертя проковзування між тілами кочення; p 0 – максимальне зна-
                  чення контактного тиску; a – півдовжина ділянки контакту. Поздовжні ЗН моде-
                  лювали одновісними рівномірними стискальними зусиллями p r на нескінченнос-
                  ті.  Розташування  ділянки  контакту  відносно  гирла  тріщини  визначає  параметр
                  l = x 0/a, відносну довжину тріщини - параметр e = l/a, а її орієнтацію - кут b.

                                                                 Рис. 1. Схема головки рейки
                                                                з крайовою тріщиною під дією
                                                                  модельного контактного
                                                                навантаження та стискальних
                                                                  залишкових напружень;
                                                                D - напрям руху контактного
                                                                      навантаження.

                       Fig. 1. Scheme of a rail head with an edge crack under action of model contact load
                           and compressing residual stresses; D − direction of contact load motion.

                      Крайові  умови  задачі  на  краю  півплощини  і  на  нескінченності  матимуть
                  відповідно вигляд
                                                         s ( ),x  x - x  £ a  ,
                                                       
                                    s y  ( ,0)x  i - t  ( ,0)x  =   0                   (2)
                                              xy
                                                          0,  x - x 0  > a  ,
                                                    ¥
                                                   s =   p - .                           (3)
                                                    x
                                                          r
                      Береги тріщини за певних розташувань герцівського навантаження (деяких
                  l) і під дією ЗН можуть контактувати. Нижче розглянуто загальний випадок їх
                  контакту, а саме: проковзування з тертям та можливістю защемлення. Тоді кра-
                  йові умови задачі на берегах тріщини будуть такими:
                                           ±       ±
                                         N  ( )x + iT  ( ) 0,     x 1  =  x Î L ;        (4)
                                             1
                                                                   op
                                                               1
                                           +      -
                                          v  ( )x - v  ( ) 0,      x 1  =  x Î L ;       (5)
                                                                  sl
                                                              1
                                             1
                                     ±            ɶ  ±      ±
                                   T  ( )x =  f c  sign[T  ( )] |x 1  N  ( ) |,x 1  x Î L ;   (6)
                                                                     1
                                                                         sl
                                       1
                                   +      -        +       -
                                 u  ( )x - u  ( )x 1  + [ i v  ( )x 1  v -  ( )] 0,     x 1  =  x 1  L Î ;   (7)
                                                                           st
                                     1
                                  +        -        +       -
                                 N  ( )x - N  ( )x 1  + [ i T  ( )x 1  T -  ( )] 0,     x 1  =  x 1  L Î .   (8)
                                     1
                                                                            st
                  При цьому на ділянках защемлення берегів тріщини виконується умова
                                           ±           ±
                                        |T  ( ) |x 1  <  f c  | N  ( ) |,x 1  x Î L .    (9)
                                                               1
                                                                   st
                  Тут  контур  прямолінійної  тріщини  L  складається  із  сукупності  ділянок  L op,  на
                  яких тріщина відкрита, ділянок L sl, на яких береги тріщини проковзують, та ді-
                  лянок L st, де вони защемлені. Через f c позначено коефіцієнт тертя між берегами
                  84
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85