Page 70 - Zmist-n4-2015
P. 70

тріщини. Адже для транспортування водню сприятливими є не лише смуги інтен-
                  сивної пластичної деформації матеріалу, але і межі бейнітних пластин з власти-
                  вими їм структурними дефектами. Ідентифікувати такий крізьзеренний щодо зе-
                  рен  аустеніту,  але  міжзеренний  для  бейнітних  пластин  механізм  руйнування
                  складніше, ніж класичне уздовж меж колишніх аустенітних зерен.
















                    Рис. 2. Мішане руйнування за між- і крізьзеренним механізмами низьколегованої сталі
                                               під впливом водню.
                       Fig. 2. Mixed-mode fracture of the low-alloy steels under the influence of hydrogen
                                        by inter- and transgranular mechanisms.
                      Інший приклад особливого прояву крізьзеренного руйнування пов’язаний з
                  експлуатаційною  деградацією  низьковуглецевої  сталі  з  феритно-перлітною
                  структурою [11], в якій також не виключена можливість впливу на руйнування
                  водневого чинника. Мікрофрактографічним аналізом зламів зразків, випробува-
                  них на ударну в’язкість, виявили фрагменти крізьзеренного руйнування перліт-
                  них зерен на фоні в’язкого міжзеренного феритної матриці (рис. 2b). Водночас у
                  межах крізьзеренних фрагментів чітко ідентифікували межі фериту і цементиту.
                  Чіткість міжфазних меж в перліті забезпечило вторинне розтріскування уздовж
                  них. Тобто і в цьому випадку крізьзеренне руйнування пов’язане не зі смугами
                  ковзання,  а  з  дифузійним  перерозподілом  водню  вздовж  міжфазних  границь  у
                  межах перлітного зерна. Припускали, що водень міг транспортуватися вглиб пер-
                  літного зерна рухомими дислокаціями, а потім вже дифузійним шляхом перероз-
                  поділявся вздовж міжфазних меж фериту і цементиту.
                      ВИСНОВКИ
                      Конкурентноспроможність дифузійного і дислокаційного механізмів транс-
                  портування  водню  в  зону  передруйнування  мікрофрактографічно  проявляється
                  часткою міжзеренного та крізьзеренного руйнування на зламах сталей. Виявлено,
                  що за впливу наводнювального середовища таку частку міжзеренного руйнуван-
                  ня на припороговій ділянці втомного росту тріщини можна використовувати для
                  діагностування реального технічного стану деградованої в експлуатаційних умовах
                  сталі.  Крім  того,  встановлено,  що  крізьзеренне  руйнування  (вздовж  меж  зерен
                  бейніту в міцних сталях та меж зерен перліту у пластичних) не завжди спричине-
                  не перенесенням водню за дислокаційним механізмом уздовж площин ковзання.
                  В  тривало  експлуатованих  сталях  всередині  зерен  бейніту  чи  перліту  можливе
                  руйнування вздовж міжфазних меж через дифузійний перерозподіл водню на них.
                      РЕЗЮМЕ.  Выявлены  различные  микрофрактографические  признаки  распростране-
                  ния трещин в сталях при воздействии наводороживающих сред, связанные с транспорти-
                  ровкой водорода в зону предразрушения в вершине трещины за диффузионным или дис-
                  локационным  механизмами.  Межзеренный  характер  разрушения  при  циклической  наг-
                  рузке указывает на доминирование диффузионной транспортировки водорода вдоль гра-
                  ниц зерен, тогда как трансзеренный вызванный совместным влиянием дислокационного
                  механизма,  который  обеспечивает  интенсивное  наводороживание  металла  вдоль  полос
                                                                                          69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75