Page 66 - Zmist-n4-2015
P. 66
Рис. 2. Залежність залишкової довговічності t труби від зміни безрозмірного значення e 0
*
початкового розміру тріщини в стаціонарному (крива 1) і маневровому (криві 2–4)
режимах експлуатації за різного значення m (0; 195; 255; 365):
а – без наводнювання; b – з наводнюванням.
Fig. 2. Dependence of the pipe residual life time t on initial size crack e 0 in a stationary
*
(curve 1) and maneuvering (curves 2–4) modes of operation for different
values m (0; 195; 255; 365): a – without hydrogenation; b – with hydrogenation.
Порівнюючи ці графіки, виявили, що наводнювання стінки труби газопрово-
ду може зменшити її залишкову довговічність на порядок, а маневровий режим
експлуатації – більш ніж на два порядки.
ВИСНОВКИ
На основі раніше розробленого енергетичного підходу сформульована роз-
рахункова модель для визначення залишкового ресурсу труби газопроводу з по-
верхневою корозійною тріщиною за маневрового режиму експлуатації і безпе-
рервного наводнювання її стінки внаслідок катодного захисту. Встановлено, що
наводнювання стінки труби зі сталі Х60 може зменшити її залишкову довговіч-
ність на порядок, а маневровий режим експлуатації – більш ніж на два порядки.
РЕЗЮМЕ. Сформулирована расчетная модель для определения долговечности тру-
бы газопровода с поверхностной коррозионной трещиной при длительном разрывном во
времени давлении (маневренный режим эксплуатации) и наводороживания ее стенки. В
основе модели – разработанный ранее энергетический подход. Предложен механизм
усиления коррозионных процессов диффузионно подвижным водородом. Количественно
оценено влияние наводороживания на остаточный ресурс трубы газопровода при мане-
вренном режиме эксплуатации.
SUMMARY. The computational model to determine the life time of the gas pipeline pipe
with a surface corrosion crack under long-term discontinuous in time pressure (maneuvering
operation mode) and hydrogenation of its walls is formulated. The energy approach developed
earlier by the authors and the proposed mechanism of corrosion processes strengthen by the
diffusion mobility of hydrogen is put into the basis of this model. The impact of hydrogenation
on the residual life of the gas pipeline pipe under maneuvering operation mode is assessed
quantitatively.
1. Гордієнко І. А., Коломєєв В. М., Фролов А. Ф. Стан вимірювання кількості та парамет-
рів якості природного газу у системі ДК “Укртрансгаз” // Нафтова і газова промисло-
вість. – 2000. – № 5. – С. 44–47.
2. Чувильдеев В. Н., Вирясова Н. Н. Деформация и разрушение конструкционных мате-
риалов: проблемы старения и ресурса / Под общ. ред. В. Н. Чувильдеева. – Нижний
Новгород: Изд-во ННГУ, 2010. – 68 с.
65