Page 90 - Zmist-n5-2015
P. 90

під напруженнями на рівні границі текучості основного матеріалу. Проте після тривалого
                  перебування  їх  у  розчині  зафіксовано  загальну  корозію,  інтенсивність  якої  зростає  зі
                  збільшенням створюваних напружень під навантаженням. Встановлено, що за одновісно-
                  го розтягу зразки і у вихідному стані, і після корозійного впливу за напружень, які станов-
                  лять 50...100% від умовної границі текучості зварюваних листів, руйнуються по основно-
                  му матеріалу і границя їх міцності знижується на 12...25%. У зразках зварних з’єднань,
                  отриманих  аргонодуговим  зварюванням  неплавким  електродом,  внаслідок  інтенсивної
                  корозії під впливом агресивного середовища утворюються тріщини, які візуально виявля-
                  ють у зоні сплавлення шва з основним матеріалом. Побудовано залежності накопиченої
                  ймовірності руйнування зразків таких з’єднань від створюваних у них напружень та ви-
                  значено безпечні напруження за накопиченої ймовірності руйнування.
                      SUMMARY. The resistance to stress corrosion cracking of welded joints of AMg5M alloy
                  2 mm thick obtained by TIG and friction stir welding was investigated. Corrosion cracking tes-
                  ting of the specimens for a given deformation showed that in the welded joints, obtained in the
                  solid phase by friction stir similar to the basic material, cracks are not formed during testing for
                  90 days at stress on the level of the yield strength of the basic material. However, their long stay
                  in the solution leads to general corrosion, the intensity of which increases with the increase of
                  the generated stress under loading. It was found that during uniaxial tensile fracture the samples,
                  both in the initial state and exposed to the corrosive effect at stresses constituting 50…100% of
                  the yield strength of welding sheets, fracture on the basic material and the tensile strength of the
                  latter is reduced by 12…25%. It has been shown that in samples of welded joints obtained by
                  TIG welding because of intensive corrosion, the cracks are formed under the influence of an
                  aggressive environment leading to the formation of visually detectable cracks in the weld fusion
                  zone with the basic material. The dependences of the cumulative failure probability samples of
                  these joints on the value of created stresses in them were found and the safe stress levels  at
                  cumulative failure probability were determined.
                  1.  Рабкин Д. М. Металлургия сварки плавлением алюминия и его сплавов. – К.: Наук.
                     думка, 1986. – 256 с.
                  2.  А. с. 195846 СССР, МПК В 23к 35/02. Способ сварки металлов трением / Ю. В. Кли-
                     менко. – Опубл. 04.05.67; Бюл. № 10.
                  3.  Dawes C. J. and Thomas W. M. Friction Stir Process Welds Aluminum Alloys // Welding J.
                     – 1996. – № 3. – P. 41–45.
                  4.  Pietras A., Zadroga L., and Lomozik M. Characteristics of welds formed by pressure welding
                     incorporating stirring of the weld material (FSW) // Welding Int. – 2004. – № 1. – P. 5–10.
                  5.  Johnsen  M.  R.  Friction  Stir  Welding  Takes  Off  at  Boeing  //  Welding  J.  –  1999.  –  №  2.
                     – P. 35–39.
                  6.  Okamura H., Aota K., and Ezumi M. Friction Stir Welding of Aluminum Alloy and Applica-
                     tion to Structure // J. of Japan Institute of Light Metals. – 2000. – № 4. – P. 166–172.
                  7.  Lahti K. FSW – possibilities in Shipbuilding // Svetsaren. – 2003. – № 1. – P. 6–8.
                  8.  Arbegast W. J. Friction Stir Welding After a Decade of Development // Welding J. – 2006.
                     – № 3. – P. 28–35.
                  9.  Friction  Stir  Welding  Flies  High  at  NASA  /  J.  Ding,  R.  Carter,  K.  Lawless,  A.  Nunes,
                     C. Russell, M. Suits, J. Schneider // Welding J. – 2006. – № 3. – P. 54–59.
                  10. Midling O. T., Oosterkamp L. D., and Bersaas J. Friction Stir Welding Aluminium – process
                                         th
                     and applications // Proc. 7  Int. Conf. on Joints in Aluminium (INALCO’98), TWI. – Cam-
                     bridge, UK, 1998, 15–17 April.
                  11. Enomoto  M.  Friction  Stir  Welding:  research  and  industrial  applications  //  Welding  Int.  –
                     2003. – № 5. – P. 341–345.
                  12. Lanciotti A. and Vitali F. Characterization of friction welded joints in aluminium alloy 6082-
                     T6 plates // Welding Int. – 2003. – № 8. – P. 624–630.
                  13. Фрикционная  сварка  листовых  конструкций  из  алюминиевых  сплавов  1201  и  АМг6
                     /  М.  М.  Штрикман,  В.  А.  Половцев,  Г.  В.  Шилло,  Н.  В.  Макаров,  А.  Н.  Сабанцев
                     // Сварочное производство. – 2004. – № 4. – С. 41–47.
                  14. Патент 54096 Україна, МПК В23К 20/12. Інструмент для зварювання тертям з пере-
                     мішуванням алюмінієвих сплавів / А. Я. Іщенко, А. Г. Покляцький. – Oпубл. 25.10.2010;
                     Бюл. № 20.
                                                                             Получено 05.09.2014
                                                                                          89
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95