Page 115 - Zmist-n4-2015
P. 115

Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 4. – Physicochemical Mechanics of Materials






                  УДК 621.791.7-4:669.539.4
                     СТРУКТУРА ТА МЕХАНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ЗОНИ ТЕРМІЧНОГО
                                        ВПЛИВУ ВІДНОВЛЕНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ КОЛІС
                                                    1                  1                   1
                           О. А. ГАЙВОРОНСЬКИЙ , В. Д. ПОЗНЯКОВ , Л. І. МАРКАШОВА ,
                                   2
                                                                       1
                                                                                            1
                                                 2
                    О. П. ОСТАШ , В. В. КУЛИК , Т. О. АЛЕКСЕЄНКО , О. С. ШИШКЕВИЧ
                             1
                              Інститут електрозварювання ім. Є. О. Патона НАН України, Київ;
                             2
                              Фізико-механічний інститут ім. Г. В. Карпенка НАН України, Львів
                    За результатами дослідження впливу термічної обробки сталі 65Г, яка моделює тер-
                    модеформаційний цикл відновлювального наплавлення залізничних коліс, встанов-
                    лено, що підвищити опірність крихкому руйнуванню металу колеса в зоні термічно-
                    го впливу до рівня основного металу можна формуванням у ній бейнітно-мартенсит-
                    ної структури і витримкою 2…3 h при 100°С під час його охолодження після нап-
                    лавлення. Така витримка сприяє зростанню пластичності металу в 1,8 рази, ударної
                    в’язкості – в 2–3 рази, порога втоми зразка з тріщиною – в 1,6 рази, циклічної в’яз-
                    кості руйнування – в 1,8 рази за практично незмінної міцності. Це спричинено па-
                    дінням в ~ 1,5 рази напружень ІІ роду і локальних деформацій в об’ємі рейок бей-
                    ніту та мартенситу.
                    Ключові  слова:  залізничне  колесо,  електродугове  наплавлення,  зона  термічного
                    впливу,  низькотемпературна  термічна  обробка,  структурно-фазові  параметри,
                    механічні властивості.
                      Суцільнокатані  колеса  вантажного залізничного  транспорту,  бандажі  коліс
                  локомотивів і трамваїв виготовляють в Україні з високоміцних сталей з вмістом
                  вуглецю 0,55…0,70%. Основними легувальними елементами тут є марганець (до
                  1,20%)  та  кремній  (до  0,60%).  Колеса  піддають  термічній  обробці,  отримуючи
                  перлітно-феритну  структуру  металу  з  такими  механічними  характеристиками:
                  границя  міцності  за  статичного  розтягу  s B  ≥ 900 МРа;  відносні  видовження  та
                                                                                     2
                  звуження відповідно d 5 ≥ 8% і y ≥ 14%; ударна в’язкість KCU +20 ≥ 15 J/cm  [1, 2].
                      Під час тривалої експлуатації колеса зношуються і їх профіль відновлюють
                  електродуговим наплавленням [3, 4]. Встановлено, що після цього в зоні терміч-
                  ного впливу (ЗТВ) колеса залежно від швидкості охолодження формується струк-
                  тура,  яка  обумовлює  підвищену  міцність  і  схильність  до  крихкого  руйнування
                  металу  ЗТВ:  s B = 940…1280 МРа,  s 0,2 = 600…920 МРа,  d 5 ≤ 5%,  y ≤ 13%,
                                2
                  KCU +20 ≤ 7 J/cm  [3, 4]. При цьому за вмісту вуглецю в сталі 0,58% і структури
                  верхнього бейніту (B U) статична в’язкість K 1С = 23 МРа×  m . Виявлено [5], що
                  для досягнення вищої опірності крихкому руйнуванню (K 1С ≥ 35 МРа×  m ) необ-
                  хідно забезпечити умови, коли в металі ЗТВ сформується бейнітно-мартенситна
                  структура  без  верхнього  бейніту,  а  частка  мартенситу  (M)  не  перевищуватиме
                  кількості нижнього бейніту (B L), тобто М/B L < 1. Але навіть тоді опірність крих-
                  кому руйнуванню ЗТВ в 1,5 рази нижча, ніж основного металу колеса.
                      Щоб підвищити якість металу, застосовують вакуумування, протифлокенову
                  обробку (витримка виробу при 150…350°С), низький відпуск упродовж декількох
                  годин при 200…250°С або високий при 600…650°С тощо [2, 6]. Головною метою
                  цих  технологічних  операцій є дегазація  виробу і релаксація термічних напружень

                      Контактна особа: В. В. КУЛИК, e-mail: kulyk@ipm.lviv.ua
                  114
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120