Page 118 - Zmist-n4-2015
P. 118

втоми DK th не змінюється. Після охолодження до 100°С та витримки 1 h при цій
                  температурі  ЦТ  підвищується  набагато  більше,  причому  як  у  високо-,  так  і
                  низькоамплітудній  ділянках  діаграми  (крива  3  проти  кривої  1):  значення  DK fc
                  зростає в 1,8 рази, а DK th – в 1,6 рази. Після витримки 4 h при 100°С вона вже має
                  тенденцію до зниження (крива 4 проти кривої 3), тобто результати випробувань
                  за статичного, ударного і циклічного навантажень (рис. 2 і 3) свідчать, що для
                  забезпечення  високих  механічних  характеристик  ЗТВ  наплавленого  колеса
                  оптимальною є витримка 2…3 h при 100°С.
                      Електронно-мікроскопічними дослідженнями встановлено, що після витрим-
                  ки при 100°С в металі відбулися зміни на субструктурному рівні (рис. 4). Приблиз-
                  но в 1,5 рази зменшилась густина дислокацій (r) (див. таблицю). Розрахунковим
                  методом,  використовуючи  встановлені  параметри  субструктури  [10,  11],  порів-
                  няли локальні деформації (e loc) в об’ємі рейок структурних складових та напру-
                  ження  ІІ  роду  (t loc)  залежно  від  умов  охолодження  металу.  Після  ізотермічної
                  витримки у верхньому бейніті локальні напруження і деформації зменшилися в
                  1,4 рази; у нижньому бейніті – в 1,5 рази; в мартенситі – в 1,3–1,4 рази.
                       Параметри тонкої структури та розрахункові напруження і деформації
                              в структурних елементах сталі 65Г після термообробки
                                             Ширина      Густина      Локальні деформації
                      Режим       Складові
                                              рейок,   дислокацій        і напруження
                   охолодження   структури                    -2
                                               µm        r, cm        e loc , %   τ loc , МРа
                                                               10
                    Без ізотер-     B U      0,2…0,5    4…5×10       2,8…9,0     739…924
                                                               10
                      мічної        B L      0,4…0,7    6…7×10      8,4…17,5    1109…1294
                     витримки                                  10
                                     М       0,8…1,2    7…8×10      17,5…33,6   1294…1474
                                                               10
                   З витримкою      B U      0,2…0,5   3…3,5×10      2,1…6,3     554…646
                                                               10
                      4 h при       B L      0,4…0,7   4…4,5×10     5,6…11,25    739…830
                      100°С          М       0,8…1,2    5…6×10      14,0…25,0    924…1109
                                                               10
                      Примітка: B U  – верхній бейніт; B L  – нижній; M– мартенсит.










                        Рис. 4. Тонка структура сталі 65Г (×30000) за
                    відсутності ізотермічної витримки (a, b) та за витримки
                     4 h після охолодження до 100°С (c, d): a, c – нижній
                                бейніт; b, d – мартенсит.
                    Fig. 4. Fine structure of 65Г steel (×30000) in the absence
                     of isothermal exposure (a, b) and for exposure 4 h after
                         cooling to 100°C (c, d): a, c – lower bainite;
                                    b, d – martensite.
                      У  результаті  мікромеханізм  росту  втомної  тріщини  стає  енергоємнішим
                                                                        –9    –8
                  (рис. 5). За низьких швидкостей росту втомної тріщини (10 …10  m/cycle) про-
                  тяжні фасетки циклічного квазівідколу (рис. 5a) трансформуються в окремі дрібні
                  фасетки, розділені великою кількістю деформаційних гребенів з дрібноямковою
                                                                             –7   –6
                  структурою (рис. 5b). За вищих швидкостей росту тріщини (10 …10  m/cycle)
                                                                                         117
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123