Page 119 - Zmist-n4-2015
P. 119

перенапруження  бейнітно-мартенситної  структури  проявляється  в  зламах  вели-
                  кою  кількістю  вторинних  тріщин,  які  розділяють  крупні  фасетки  квазівідколу
                  (рис. 5c), а після уповільненого охолодження за витримки при 100°С мікрорельєф
                  зламу істотно змінюється: відкольні фасетки зменшуються і значну площу зламу
                  займають ділянки в’язкого, переважно ямкового, руйнування (рис. 5d). Це при-
                  зводить до росту характеристик ЦТ (див. рис. 3).











                                                  Рис. 5. Мікрофрактограми у низько- (a, b)
                                               і високоамплітудних (c, d) ділянках зламів зразків
                                                сталі 65Г з бейнітно-мартенситною структурою:
                                            a, c – монотонне охолодження до кімнатної температури
                                                     з подальшим відпуском при 100°С;
                                              b, d – за витримки 4 h після охолодження до 100°С.

                   Fig. 5. Microfractographs for low- (a, b) and high-amplitude (c, d) areas of specimens fracture
                   surface of 65Г steel with bainite-martensite structure: monotonic cooling to room temperature
                           and tempering at 100°C (a, c); exposure 4 h after cooling to 100°C (b, d).

                      Таким чином, охолодженням наплавлених коліс зі швидкістю 5…6°С/s в ін-
                  тервалі 600…500°С і кількагодинною витримкою при 100°С (в діапазоні темпе-
                  ратур  початку  і  кінця  мартенситного  перетворення)  можна  суттєво  підвищити
                  пластичність і опір крихкому руйнуванню ЗТВ цих коліс. Це пов’язано зі зміною
                  тут дислокаційної структури металу і зменшенням локальних внутрішніх напру-
                  жень у бейніті і мартенситі. При цьому треба враховувати, що тривала ізотерміч-
                  на витримка після охолодження до 100°С сприяє також видаленню із ЗТВ нап-
                  лавлених коліс дифузійного водню [5], що підвищує їх роботоздатність.
                      Підсумовуючи, слід зауважити, що про перспективність застосування коліс-
                  них сталей з бейнітною і бейнітно-мартенситною структурами йдеться також у
                  працях [12, 13]. Проте, якщо бейнітна сталь була також з підвищеним вмістом
                  вуглецю [12], то бейнітно-мартенситна – низьковуглецева [13]. Властивості висо-
                  ковуглецевої бейнітно-мартенситної структури на сьогодні ще вивчені мало.
                      ВИСНОВКИ
                      За впливу термодеформаційного циклу наплавлення та насичення дифузій-
                  ним воднем метал ЗТВ залізничного колеса має підвищену схильність до крихко-
                  го руйнування. Зменшити її можна формуванням у цій зоні регламентованої бей-
                  нітно-мартенситної  структури,  видаленням  дифузійного  водню  з  металу  та  ре-
                  лаксацією напружень ІІ роду в об’ємі рейок бейніту та мартенситу, що досягають
                  за витримки 2…3 h після охолодження наплавленого колеса до 100°С. Забезпечи-
                  ти  такі  умови  на  виробництві  можна  уповільненим  охолодженням  коліс  після
                  наплавлення в термокамерах.
                      РЕЗЮМЕ. На основании результатов исследования влияния термической обработки
                  стали 65Г, которая моделирует термодеформационный цикл восстановительной наплавки
                  железнодорожных колес, выявлено, что повысить сопротивляемость хрупкому разруше-
                  нию металла колеса в зоне термического влияния до уровня основного металла возможно
                  формированием в этой зоне бейнитно-мартенситной структуры и выдержкой в процессе
                  его охлаждения после наплавки 2...3 h при 100°С. Это способствует росту пластичности
                  118
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124