Page 123 - Zmist-n2-2015
P. 123

комотива на рейки P = 245 kN; діаметр колеса D w = 1,25 m; розміри мікроракови-
                               –3
                                              –3
                  ни r 0 = 0,25·10  m, r = 0,125·10  m; матеріал підшипника – сталь ШХ15.
















                          Рис. 7. Схема півпростору із півдисковою тріщиною в зоні контакту (a)
                               та графічна залежність безрозмірної поправки F I  від r 0  /b (b)
                               (кружечки – табличні дані, суцільна лінія – апроксимація).
                             Fig. 7. Half-space with а semi-circular crack at the contact zone (a)
                          and graphical dependence of dimensionless correction function F I  on r 0  /b (b)
                                     (points – table data, solid line – approximation).

                      Розрахований період зародження мікротріщини у зоні передруйнування до-
                                                6
                  ріжки кільця становив N i = 2,1×10  циклів навантаження–розвантаження. Його пе-
                  рерахували на довжину пробігу L m локомотива через кількість роликів у підшип-
                  нику n та радіус колеса D w за формулою

                                                     - 3 Dp  w
                                               L = 10       N ,
                                                              i
                                                m
                                                        n n×
                                                           c
                  де n c – кутова швидкість обертання сепаратора буксового підшипника. Величину
                  n c можна визначити із відомого співвідношення кінематики підшипників [4]
                                             n = 0,5 n×  ( 1 R d-  ) ,
                                              c      1     1  w
                  де n 1 – кутова швидкість обертання внутрішнього кільця підшипника, d w – діа-
                  метр обертання центра ролика. Розрахований таким чином пробіг локомотива до
                  зародження  гострокінцевого  дефекту  біля  вершини  мікрораковини  становив
                         3
                  ≈ 1,3·10  km.
                      ВИСНОВКИ
                      Розрахунки показали, що порівняно невеликі за розмірами раковини на до-
                  ріжках кочення буксового підшипника за достатньо короткий період часу можуть
                  перетворитися  у  гострокінцеві  тріщиноподібні  дефекти.  Такі  дефекти  можуть
                  продовжити розвиватись, перейшовши у стадію росту магістральної втомної трі-
                  щини, та призвести до повного руйнування підшипника.
                      Зазначимо,  що  розглянуто  випадок  розташування  мікрораковини  у  найна-
                  вантаженішому місці, де період зародження мікротріщини мінімальний. Також у
                  розрахунках не враховано ефект проковзування роликів уздовж доріжки кочення
                  під  час  експлуатації  підшипника, що вплинуло  на розрахунок  у  бік  заниження
                  періоду зародження втомної мікротріщини.
                      РЕЗЮМЕ.  Предложена  расчетная  методика  оценивания  периода  зарождения  уста-
                  лостной  микротрещины  возле  вершины  поверхностного  раковиноподобного  дефекта  на
                  дорожке качения буксового подшипника локомотива. В основе этой методики заложено
                  модель,  которая  базируется  на  энергетическом  подходе  механики  разрушения  материа-
                  лов. Для определения необходимых механических констант материала подшипника про-

                                                                                         127
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128