Page 96 - Zmist-n2-2015
P. 96

рівною  робочій  довжині  зразка  (для  видовження)  і  діаметру  (для  звуження).
                  Осьову силу Р контролювали давачем випробувальної машини. Тиск у внутріш-
                  ній порожнині зразка вимірювали манометрами та електронними давачами тиску.
                  Сигнали від тензометрів та давачів реєстрували вимірювальною системою [10] за
                  допомогою аналого-цифрового перетворювача (АЦП) та будували діаграми “на-
                  вантаження P–видовження Dl”, “навантаження P–звуження DD”.
                      Умовні осьові та колові напруження для вказаних схем розраховували так [8]:
                                        P         p D -  2h 0 )     p D -  2h 0 )
                                                                      ( 0
                                                   ( 0
                              s =                +           ;    s =          .         (1)
                                z
                                                                 q
                                   p ( 0  h 0  ) 0   4 h×               2h 0
                                             h ×
                                     D -
                                                        0
                      Аналіз результатів. Використовуючи експериментальні діаграми руйнуван-
                  ня тонкостінних трубчастих зразків розтягом (схема І), внутрішнім тиском (схе-
                  ма ІІ), розтягом і внутрішнім тиском (схема ІІІ), стиском та внутрішнім тиском
                  (схема IV) за різного співвідношення компонент навантаження, визначали компо-
                                                        T   T                  B   B
                  ненти напружень на початку текучості ( s ,  s ) та руйнування ( s ,  s ) і буду-
                                                                                   z
                                                                               q
                                                        q
                                                            z
                  вали діаграми деформування в координатах s z–s q . Вважали, що текучість настає
                                                  T     T
                  тоді, коли залишкові деформації ( e  чи  e ) уздовж головних напружень під час
                                                        z
                                                  q
                  навантаження становлять  0,25%. Для побудови діаграм зразки пропорційно на-
                  вантажували за прямолінійними траєкторіями 21–26 (схема IІІ) згідно з номогра-
                  мами (рис. 2). При цьому жорсткість НС χ змінювалася від 0 до 2.
                                                          Рис. 2. Номограми пропорційного наван-
                                                          таження (схема ІІІ) наводнених (10 МРа)
                                                              зразків: лінії 21–26 – траєкторії
                                                          навантаження, що відповідають номерам
                                                                              1
                                                                                  1
                                                           зразків (точки 21–26, 21 –26 ) на рис. 3;
                                                          χ = 0; 0,2; 0,32; 0,52; 0,83; 1,1 відповідно;
                                                               , ,  – початок текучості,
                                                              , ,  – момент руйнування.
                   Fig. 2. Nomograms of proportional loading (Mode III) of hydrogenated (10 MPa) specimens:
                           lines 21–26 – paths of loading, corresponding to the number of specimens
                                      1
                                         1
                        (points 21–26, 21 –26 ) in Fig. 3; χ = 0; 0.2; 0.32; 0.52; 0.83; 1.1, respectively);
                                  , ,  – yielding start, , ,  – fracture moment.
                      За результатами випробувань та розрахунків побудували діаграми руйнуван-
                  ня в координатах s z–s q  за двовісного навантаження тонкостінної труби зі сталі 20
                  для досліджуваних схем навантаження (рис. 3–5). Встановили, що за пропорцій-
                  ного навантаження ненаводнених та наводнених зразків тільки внутрішнім тис-
                                                    1   1
                  ком (схема ІІ) (рис. 3, точки 15, 16, 15 , 16 ) текучість та руйнування починаються
                  за максимальних напружень s q , удвічі більших за осьові s z за жорсткості НС χ = 2.
                  За навантаження за схемою ІV ненаводнених (точка 8) та наводнених (10 МРа,
                  точка 12; табл. 2) зразків текучість від стискальної сили зумовлюють колові на-
                  пруження s q , сумірні (в межах 2...3%) з вихідними (схема І, точки 1, 21; табл. 2).
                  Руйнівні колові напруження s q  за подальшого зростання тиску знаходяться у ме-
                  жах розкиду експериментальних даних для обох типів зразків (схема І).
                      Подано (табл. 2 та рис. 3) результати розрахунків осьових s z та тангенціаль-
                  них s q  напружень залежно від жорсткості НС у перерізі зразка та побудовано діа-
                  грами граничних напружень текучості та міцності за двовісного пропорційного
                  навантаження (схеми ІІ, ІІІ) наводнених (10 МРа) трубчастих зразків.



                  100
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101