Page 99 - Zmist-n5-2015
P. 99
Ô³çèêî-õ³ì³÷íà ìåõàí³êà ìàòåð³àë³â. – 2015. – ¹ 5. – Physicochemical Mechanics of Materials
ФУНКЦІОНАЛЬНІ ВЛАСТИВОСТІ ГАЛЬВАНІЧНИХ
СПЛАВІВ Fe–Mo і Fe–Mo–W
М. В. ВЕДЬ, М. Д. САХНЕНКО, Г. В. КАРАКУРКЧІ,
І. Ю. ЄРМОЛЕНКО, Л. П. ФОМІНА
Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”
Розглянуто вплив режимів електроосадження на морфологію, топографію і структу-
ру гальванічних сплавів заліза з молібденом і вольфрамом. Показано, що підвищен-
ня корозійного опору покривів Fe–Mo і Fe–Mo–W у кислому та нейтральному хло-
ридвмісному середовищах обумовлено як зростанням схильності до пасивації завдя-
ки легувальним компонентам, так і формуванням глобулярної та гомогенної за скла-
дом поверхні. Встановлено, що мікротвердість гальванічних сплавів Fe–Mo і Fe–Mo–W
у 2–3 рази перевищує показники підкладок з низьколегованої сталі, що пояснюється
утворенням аморфної структури. Результати досліджень і трибологічних випробу-
вань свідчать про доцільність використання покривів подвійними і потрійними
сплавами заліза для зниження зношування у парах тертя та підвищення корозійного
опору і механічної міцності поверхонь, що робить їх перспективними для ремонт-
них і відновлювальних технологій.
Ключові слова: гальванічні сплави заліза, легувальні компоненти, вольфрам, моліб-
ден, корозійна тривкість, мікротвердість, трибологічні характеристики.
Ефективне функціонування багатьох галузей промисловості потребує сучас-
ної ремонтної бази, яка повинна забезпечувати високу надійність обладнання, мі-
німальний термін технічного обслуговування за високої якості виконаних робіт,
що передбачає удосконалення існуючих та розвиток новітніх засобів відновлення
та поверхневого зміцнення деталей машин і механізмів. На сьогодні широко за-
стосовують технології ремонту шляхом гальванохімічного відновлення зношених
поверхонь через нанесення покривів твердим хромом, залізом, нікелем, міддю,
цинком тощо [1, 2]. При цьому найперспективнішим вважають електролітичне
залізнення [3]. Особливе місце серед тонкошарових матеріалів згаданого призна-
чення посідають композити та електролітичні сплави на основі заліза, яким при-
ділено значну увагу в працях [4–6]. Нівелювати притаманні залізненню низьку
адгезію, значну водневу крихкість, недостатню твердість можна завдяки легуван-
ню молібденом і вольфрамом, які надають тонкоплівковим матеріалам корозійної
тривкості та опору до найнебезпечніших локальних видів корозії (пітингової, щі-
линної тощо), а також мікротвердості. Означені технічні параметри забезпечують
підвищення ресурсу зношуваних поверхонь та надійність виробам зі сталі та ча-
вуну в цілому. Втім подальшого дослідження потребують питання, пов’язані з ке-
руванням складом, а отже, і властивостями гальванічних сплавів заліза з молібде-
ном і вольфрамом. Тому визначення впливу режимів електролізу на склад, струк-
туру, а відповідно, й корозійний опір і механічні властивості покривів подвійни-
ми та потрійними сплавами заліза є актуальною задачею, розв’язанню якої при-
свячено статтю.
Експериментальна частина. Покриви залізо–молібден і залізо–молібден–
вольфрам осаджували із розроблених цитратних електролітів на основі феруму (ІІІ)
Контактна особа: М. В. ВЕДЬ, e-mail: vmv@kpi.kharkov.ua
98